Verkeersgroep

Verkeer in de praktijk: over slalommen op de fiets en wonderlijke verkeersborden…

“Wat betekent dit bord?” (aanduiding van een woonerf) “eh… dat er een grote speeltuin is!”

verkeersdagAchtstegroeper Marius moest er wel eens van zuchten, die ochtend van de 6e november. Veel kinderen wisten niet te benoemen wat het verkeersbord ‘woonerf’ was, laat staan dat ze benul hadden van de betekenis van dit bord. ‘Derdegroepers weten het vaak nog beter dan zevendegroepers’, zei hij tegen de hulpouder die bij hem stond. Vol toewijding legde hij het begrip ‘woonerf’ steeds opnieuw uit aan onwetende leerlingen en gaf voorbeelden over wanneer welk voertuig voorrang moet geven in deze situatie.

Verkeerspraktijkdag
Op de Verkeerspraktijkdag Midden- en Bovenbouw  was er gelegenheid om verkeersdagte oefenen in een veilige setting rondom de school. Er was volop aandacht voor situaties die kinderen vaak tegenkomen, zoals het passeren van een groot obstakel of het rekening houden met tegemoetkomend verkeer. Aan de hand van nagebootste praktijksituaties moesten de kinderen vragen beantwoorden over het verkeer en de verkeersregels.

Fietsvaardigheid oefenen
Verder was er ruimte om de fietsvaardigheden te oefenen. Er waren speciale posten ingericht waar kinderen de remweg konden oefenen. Ook het slalommen op de fiets vormde een onderdeel van het parcours.

Evaluatie parcours
Hier en daar hoorden we terug dat sommige kinderen uit de hogere groepen het wat saai vonden, omdat posten hetzelfde waren als vorig jaar. Dit nemen we mee in de voorbereiding voor volgend jaar. We gaan bekijken welke posten nieuw kunnen worden opgenomen in het parcours.

 

 

Essentiële basisvaardigheden
Aan de andere kant merken we dat herhaling een belangrijk element is bij deze praktijkdag. Zeker ook wanneer blijkt dat zevendegroepers een aantal essentiële basisvaardigheden zoals handen uitsteken bij het afslaan niet toepassen, of sommige borden niet blijken te kennen. Kortom: er is nog genoeg in praktijk te brengen!